Geschiedenis

Atletiekvereniging Attila is in april 1974 ontstaan uit een fusie tussen de twee atletiekverenigingen Kunst & Kracht en Volt. Na succesvolle voorbereidingsgesprekken ging dat uiteindelijk zo: beide clubs hielden tegelijkertijd en op dezelfde locatie hun ledenvergadering. Er stond alleen een vouwwand tussen. Na de pauze kon de wand open omdat de leden de fusie goedgekeurd hadden, en de twee verenigingen waren vanaf dat moment één. De nieuwe naam Attila was dan ook een afkorting van ATletiek TILburg Aaneen.

In de jaren ’70 en ’80 gebruikte de club nog de sintelbaan in het oude voetbalstadion van Willem II. En pas vanaf 1980 had de vereniging daar een clubhuis. Het waren de gouden jaren van kampioenen zoals werpster Els van Dun, allrounder Annie van Anholt, sprinter Kees Beekmans, marathonloper Martin van de Ven en tienkamper Geert Kierkels. Een greep uit de Tilburgse krantenkoppen uit deze periode: “Attila bewijst bestaansrecht”, “Warandeloop met record-deelname”, “Attila maakt sprong vooruit”, “Beekmans en Van Pelt uitblinkers”, “Attila-lopers vooraan in Lido-cross”, “Coopertest bij velen in trek”, “Attila groeit en bloeit”, “Attila-dames verrassen met kampioenschap”, “jeugd Attila superieur in Lunettencross”, Martin van de Ven tweede in marathon Eindhoven”, “Attila imponeert op estafette” en “D-junioren Attila nationaal kampioen”.

Vanaf de jaren ’90 heeft Attila diverse nationale kampioenen en recordhouders voortgebracht. Dit waren bijvoorbeeld speerwerpster Kitty van Haperen, hoogspringster Marloes Lammerts, verspringer Jurgen Cools en hoogspringer Wilbert Pennings die in 2000 aan de Olympische Spelen deelnam en anno 2016 nog steeds het Nederlands record in zijn bezit heeft.

Attila is uitgegroeid tot één van de grotere atletiekverenigingen van Nederland. Attila is de moeder van de internationale Warandeloop, een van de toonaangevende jaarlijkse sportevenementen van Tilburg. Verder organiseert Attila elk jaar de AttilaRun en de T-meeting.

Van de huidige topsporters bij de club noemen we de sprinters Eva Bastmeijer en Koen van Erve, de jonge middenafstandloper Robin van Riel, de hinkstapspringer Sander Hage (Tilburgs sportman van het jaar 2015) en tenslotte de Paralympisch topatlete Marlène van Gansewinkel.

Attila heeft in 2014 haar 40-jarig jubileum gevierd en is vol elan op weg naar de 50.