Hoe kom je als hardloper de coronatijd door?

Lopen bij een loopgroep doe je omdat het gezelliger is, omdat je elkaar kunt stimuleren en omdat je technisch beter wilt leren lopen. In deze “coronatijd” valt veel daarvan weg.

De loopgroepen krijgen hun schema zoals altijd door de trainers per mail toegezonden, en de schema’s zijn ook te vinden op:
https://www.av-attila.nl/index.php?page=HL_Trainingsgroepen&sid=3.

Alle groepen hebben onderling contact m.b.v. een Whatsapp-groep. De dinsdagochtendgroep waar ondergetekende training aan geeft maakt daar nu intensief gebruik van. Een dag voorafgaand aan de training geef ik nog een toelichting op de geplande training en op de dag zelf deelt iedereen zijn of haar prestatie met een berichtje, vaak voorzien van een link naar de persoonlijke Garmin, Runkeeper, Strava of Relive app. Zo houden we contact en zien we elkaars prestaties. In Strava kun je zelf hele Challenges opzetten terwijl je op een ander tijdstip en een andere locatie loopt.

Kracht- en lenigheidsoefeningen blijven belangrijk om de spieren, pezen en gewrichten te verstevigen. Hier een paar links met info, misschien ten overvloede, want ik heb ze al eerder naar de trainers verzonden:

https://www.hardlopen.nl/artikelen/training/5-x-alternatief-trainen-vanuit-huis
https://www.youtube.com/watch?v=uNrqrk2xcAo&t=1091s
https://www.youtube.com/watch?v=rHYF9BbsT-g
https://www.youtube.com/watch?v=8A6Uai5sQVw
https://www.youtube.com/watch?v=bSZj19AUU5I
https://www.youtube.com/watch?v=mvilt-0cdo4

Als laatste een link naar een artikel met belangrijke tips waar je rekening mee kunt houden i.v.m. het COVID-19 virus: https://bit.ly/3bqhZZR.

Veel plezier bij de solo-trainingen, blijf gezond en hopelijk tot snel.

door Gerrit Heij

Nieuws overzicht